Leernetwerk vitaliteit: Financieel fitte medewerkers

Meld je aan
15 februari 2023 09.30 tot 11.30 uur

Een medewerker met financiële problemen vormt een groot risico voor zichzelf en voor zijn werkgever. De problemen komen echter vaak pas laat aan het licht, bijvoorbeeld bij loonbeslag. Hoe herken je medewerkers met geldzorgen? Hoe kun je hen als werkgever het beste begeleiden?

In ‘zwaar weer’

Uit onderzoek van het Nibud blijkt dat 62% van de werkgevers regelmatig te maken heeft met medewerkers met financiële problemen. medewerkers komen in zwaar weer als gevolg van scheiding, ziekte of verslaving, gebrek aan financiële vaardigheden, problemen met de verkoop van een huis of verandering in inkomen doordat de partner werkeloos wordt. Werkgevers zien dit als een groot risico. Financiële problemen gaan vaak gepaard met emotionele, fysieke en sociale problemen. Met alle gevolgen van dien voor het functioneren. Werkgevers schatten in dat een medewerkers met financiële problemen gemiddeld 20% minder productief is en op jaarbasis gemiddeld zeven extra dagen verzuimt.

Een medewerkers met geldzorgen kost de werkgever ongeveer 13.000 euro per jaar, uitgaande van een voltijds dienstverband en een modaal inkomen. Hoe eerder de problemen aangepakt worden, hoe minder groot de kans is dat allerlei kosten blijven oplopen. Maar snel in actie komen is in de praktijk niet eenvoudig. medewerkers melden hun geldzorgen vaak heel laat of helemaal niet bij hun werkgever. Werkgevers zijn op hun beurt vaak terughoudend uit privacyoverwegingen. Wat kun je doen als werkgever?

De expert

DiFfit is een organisatie die werkgevers faciliteert op het gebied van (dreigende) financiële problemen van medewerkers. De dienstverlening bestaat o.a. uit een laagdrempelige helpdesk voor medewerkers en het inzetten van de juiste interventie passend bij de situatie. Manuele de Jongste (directeur & oprichter van DiFfit) zal in dit leernetwerk de actuele situatie schetsen en ingaan op wat de (mogelijke) rol kan zijn van de werkgever.
Zijn financiële problemen een privéaangelegenheid of heeft de werkgever hier ook een rol in? Hoe krijgen we het onderwerp schulden en financiële problemen op de werkvloer uit de taboesfeer en in het daglicht?

Deze en andere onderwerpen zullen we samen bespreken. Er is voldoende tijd voor vragen en om hierover met elkaar in gesprek te gaan.

Voor wie?

  • Verzuimcoördinatoren
  • HR-professionals
  • Arbodeskundigen
  • Adviseurs duurzame inzetbaarheid
  • Lijnmanagers / teamcoördinatoren

Deze bijeenkomst is voor leden van WZW.

DATUM
Woensdag 15 februari 2023

Wil je geen activiteit missen in 2023? Bekijk dan dit jaaroverzicht en noteer de data alvast in je agenda!

TIJD
09.30 tot 11.30 uur

LOCATIE
WZW, Leidenweg 70, 6843 LD Arnhem

DEELNAMEKOSTEN
Deze bijeenkomst is gratis voor leden van WZW.

INFORMATIE
Voor meer informatie over deze bijeenkomst kun je contact opnemen met Marlijn ter Maat, via m.termaat@wzw.nl of 06 82 42 60 07.

AANMELDEN
Je kunt je aanmelden voor deze bijeenkomst door gebruik te maken van de aanmeldbutton bovenaan deze pagina. Wees er snel bij want er is plek voor maximaal 15 deelnemers.