Gezamenlijk doelgroepgericht werven

Als recruiter of adviseur arbeidsmarktcommunicatie wil jij voor jouw organisatie voldoende en de juiste medewerkers aantrekken. Je kunt dan tegen vragen aanlopen als: Hoe zorg ik ervoor dat ik alle creatieve manieren van werving en instroommogelijkheden optimaal benut? Of, hoe zet ik de juiste wervingscampagne in om het arbeidsmarkttekort op te lossen en elk talent op de juiste plek in te kunnen zetten? En wat zijn de mogelijkheden voor het gezamenlijk optrekken met collega-organisaties in de regio in de werving?

Wij helpen onze leden door te adviseren over passende (gezamenlijke) werving en voor het bereiken van verschillende doelgroepen. Denk aan jongeren, zij instromers, herintreders en mensen met een lange afstand tot de arbeidsmarkt (inclusie).

Wervingscampagne Zorgrunners

In 2022 is er een pilot wervingscampagne uitgezet voor zorgrunners. Zorgrunners zijn studenten van niet-medische opleidingen die als bijbaan voor werk in de zorg kiezen. Ze krijgen een korte opleiding waarin zij basisvaardigheden krijgen aangeleerd. Vervolgens worden de zorgrunners ingezet bij een zorgorganisatie waar zij zorgpersoneel helpen door het uitvoeren van ondersteunende werkzaamheden.

Pilot
Verschillende zorgorganisaties en onderwijsinstellingen werken in dit project met elkaar samen. In de zomer van ’22 heeft een pilot plaatsgevonden bij 3 zorgorganisaties waarbij 7 zorgrunners zijn ingezet. De resultaten van deze pilot waren positief. Momenteel zijn we de randvoorwaarden voor de inzet van mantelzorgers/vrijwilligers aan het onderzoeken en streven we naar een pilot in de zomer van 2023. Lees meer over het project Zorgrunners.

Gezamenlijk regionaal werven zij-instroom

Begin 2022 hebben tien ouderenzorgorganisaties en WZW een wervingscampagne ontwikkeld om gezamenlijk zij-instromers te werven voor de regio Arnhem, Nijmegen en Rivierenland. De wervingscampagne had tot doel om meer mensen enthousiast te maken voor werken in Zorg en Welzijn. Via deze campagne, waarin ouderenzorgorganisaties en WZW hun wervingskrachten bundelen, konden zij-instromers ontdekken of een leerwerktraject vanaf mbo-niveau 3 iets voor hen is, en maakten ze kennis met ouderenzorgorganisaties in hun regio. De organisaties kwamen zo in contact met potentiële zij-instromers, en keken op basis van persoonlijke kennismakingsgesprekken of er een match was en welk leerwerktraject passend zou zijn.

Voor de campagne zijn er video’s, GIF-jes en afbeeldingen gemaakt van drie zij-instromers die zelf een leerwerktraject aan het volgen zijn. De campagne ging live op 14 februari en liep tot 8 maart 2022. Dit was een pilot campagne uitgezet op social media gericht op de doelgroep zij-instromers en herintreders, die de mogelijkheid bood om laagdrempelig te solliciteren, zonder CV of sollicitatiebrief.

Heb jij behoefte om te sparren of wil je advies over de mogelijkheden van gezamenlijk werven of over de werving van een specifieke doelgroep? Neem dan contact op met Susanne Haarsma.

Inspiratie

Gezamenlijke wervingscampagne zij-instroom

Samen met tien ouderenzorgorganisaties heeft WZW een wervingscampagne ontwikkeld om gezamenlijk zij-instromers te werven voor de regio Arnhem, Nijmegen en Rivierenland. De wervingscampagne heeft tot doel om meer mensen enthousiast te maken voor werken in Zorg en Welzijn. Via deze campagne, waarin ouderenzorgorganisaties en WZW hun wervingskrachten bundelen, kunnen zij-instromers ontdekken of een leerwerktraject vanaf mbo-niveau 3 iets voor hen is, en maken ze kennis met ouderenzorgorganisaties in hun regio.

Impressie

Onze leden

Onder De Bomen
stmg
Provincie Gelderland
CNV collectief
DIT Coaching
Zideris
Rijnstate ziekenhuis
Sint Maartenskliniek
iXperium Health
Luciver
Canisius Wilhelmina Ziekenhuis
Klimmendaal
Spectrum Elan
RijnIJssel
ABF research
A&S zorg
Stichting Moviera
Thuiszorg Zusters
Pluryn
Innoforte
Zorgcentrum Anker Logo
GSBB
ROC rivor
NKDI

Overige projecten van: Thema Doelgroepgericht werven