Webinar arbeidsrecht: long covid

Meld je aan
09 mei 2022 10.00 tot 11.30 uur
Goed werkgeverschap en juridische valkuilen

Uit onderzoek van het RIVM in november 2021 blijkt dat een groot deel van de groep zorgmedewerkers die besmet zijn geraakt met het coronavirus, last heeft van langdurige klachten, die de term ‘long covid’ hebben gekregen. Deze klachten kunnen ertoe leiden dat iemand zijn functie niet meer kan uitvoeren en langdurig arbeidsongeschikt blijft met alle financiële gevolgen van dien. Zo zal een deel van deze groep binnenkort bijvoorbeeld een WIA-uitkering moeten aanvragen. Dit leidt tot een terugval in inkomsten van 30% tot 50%, aldus het FNV. Ook worden zorgmedewerkers in het 2e ziektejaar gekort op hun salaris en krijgen zij te maken met extra zorgkosten voor hun herstel.

Tijdens het webinar geven we antwoord op onder meer onderstaande vragen die ontstaan over hoe je als werkgever omgaat met medewerkers die met long covid kampen.

• Ik voel erg met de medewerker mee, kan ik ervoor kiezen om vanuit coulance aan mijn medewerker in het 2e ziektejaar 100% van het loon door betalen in plaats van de 70% die in mijn cao staat?
• Ben ik verplicht de zorgkosten van mijn medewerker te betalen?
• Mijn medewerker stelt dat wij als organisatie aansprakelijk zijn voor zijn schade. Is dat zo? Hoe wordt dat beoordeeld? Om welke schade gaat het dan?
• Welke stappen moet ik zetten op het moment dat wij aansprakelijk gesteld worden?
• Als organisatie hebben wij de RIVM richtlijnen gevolgd. Is dat voldoende om niet aansprakelijk te zijn voor de schade?
• Mijn medewerker is bijna 104 weken ziek. Hoe wordt long covid beoordeeld door het UWV?
• Kan ik de arbeidsovereenkomst beëindigen met medewerker die long covid heeft?
• Wat kan ik doen om een medewerker met long covid te helpen?
• Wat is de status van het noodfonds dat er zou komen voor medewerkers met long covid?
• Wat is de status van de subsidieregeling voor zorgwerkgevers?

Door wie?
Het webinar wordt verzorgd door Roelien Klaver, arbeidsrechtadvocaat bij Hanze advocaat.

Voor wie?

  • HR-professionals (managers/ adviseurs/ medewerkers)
DATUM
Maandag 9 mei 2022
TIJD
10.00 tot 11.30 uur

LOCATIE
Online bijeenkomst via MS Teams. Na aanmelding ontvang je de link om te kunnen deelnemen.

DEELNAMEKOSTEN
De kosten voor dit webinar bedragen € 100,- per persoon voor leden van WZW. Niet-leden betalen € 125,- per persoon.

Annulering van deelname kan tot 14 dagen voor aanvang van de datum van de activiteit, waarbij twintig procent van de deelnamesom in rekening zal worden gebracht. Bij annulering tussen 14 en 7 dagen is vijftig procent van de deelnamesom verschuldigd. Bij annulering binnen zeven dagen voor aanvang van de activiteit is het volledige deelnamebedrag verschuldigd.

INFORMATIE
Voor meer informatie over dit webinar kun je contact opnemen met Jack Harmsen, via j.harmsen@wzw.nl of 06 – 82064776.

AANMELDEN
Je kunt je aanmelden voor deze bijeenkomst door gebruik te maken van de aanmeldbutton bovenaan deze pagina.