Leren met VR in de zorg
Het tekort aan begeleidingscapaciteit is een belangrijk vraagstuk binnen het opleiden van (toekomstige) zorgprofessionals. Er is te weinig tijd om nieuwe stagiairs te begeleiden. Virtual Reality (VR) biedt juist kansen om die begeleidingscapaciteit te vergroten. Leerlingen kunnen hiermee in een gesimuleerde omgeving oefenen en leren. Dat verlicht de druk op ‘real life’ begeleiding en vormt een mooie aanvulling op het bestaande aanbod. Het verrijkt bovendien de manier en kwaliteit van leren.
Vijf werkgeversorganisaties verenigd in RegioPlus (deRotterdamseZorg, WGV Zorg en Welzijn, WZW, Flever en Utrechtzorg) onderzochten samen met zorg-, welzijns- en onderwijsorganisaties waar kansen liggen voor de inzet van VR in het leerproces. Ook bekeken ze welke bestaande VR-toepassingen hierop kunnen inspelen. Dit onderzoek is nu gebundeld in een inspiratiedocument met tips, ervaringen en literatuuronderzoek rondom leren met VR in de zorg.
Het inspiratiedocument vormt een compleet pakket dat werkgevers de ideale basis geeft om de inzet van VR in het leerproces te verkennen. Het document biedt namelijk concrete handvatten en een stappenplan om zelf aan de slag te gaan met VR: waar moet je aan denken, wie heb je nodig en welke randvoorwaarden zijn belangrijk? Werkgevers en onderwijsinstellingen die VR al inzetten komen aan het woord, en het geheel is onderbouwd met gedegen literatuuronderzoek.
Zorgen blijft mensenwerk, maar technologische (leer)innovaties als VR maken het mensenwerk juist nog leuker en beter. Dankzij VR kunnen leerlingen namelijk flexibel leren en veilig oefenen, en krijgt iedereen gelijke kansen. Zo wordt de kwaliteit van zorg beter, kunnen we uiteindelijk meer en beter begeleiden en zetten we mooie stappen richting de toekomst van zorg en welzijn. Laat je inspireren door leren met VR in de zorg!
Bekijk hier het inspiratiedocument.