Hulpmiddel

Gespreksopeners: een visie die aansluit op skills

Begin vanuit een brede blik

Onderstaande vragen zijn bedoeld om het gesprek over visie en strategie op gang te brengen. Ze starten bij een bredere blik op de arbeidsmarkt en nodigen vervolgens uit om de mogelijke rol van skillsgericht werven, werken en leren daarin te verkennen.

Wat houdt op te bestaan of kan weg? 

  • Wat wordt onhoudbaar?
  • Waar is geen ruimte, tijd of geld meer voor?
  • Wat wordt niet langer van waarde?
    …en waarom houden we hier toch aan vast?

Wat blijft wel bestaan? 

  • Welke aannames, overtuigingen?
  • Waar doen we zeker geen concessies op?
  • Wat krijgt altijd prioriteit?

Wat gaat nog mogelijk worden? 

  • Technologieën?
  • Toegankelijkheid, betaalbaarheid?
  • Offervaardigheid?

Na het beantwoorden van bovengenoemde vragen over de transitie van de arbeidsmarkt, is het waardevol de koppeling te maken met skillsgericht werven, werken en leren. En dit te verkennen.

  • Welke mogelijkheden biedt skillsgericht werven, werken en leren voor de punten die ophouden te bestaan en mogelijk weg gaan?
  • Hoe kan skillsgericht werven, werken en leren ondersteunen in de aspecten die wel blijven bestaan?
  • En hoe kan skillsgericht werven, werken en leren bijdragen aan nieuwe mogelijkheden?

Om verder het gesprek te behelpen kan je aan de slag met de basisvragen en stellingen. Deze vragen en stellingen ondersteunen de interne gesprekken verder en bieden inzichten om na te denken over de visie in relatie tot skills.

Basisvragen

  • Welke arbeidsmarktuitdagingen komen er op ons af? Hoe biedt skillsgericht werven, werken en leren hierin een kans?
  • Welke maatschappelijke meerwaarde biedt skillsgericht werven, werken en leren?
  • Wat verstaan wij onder skillsgericht werven, werken en leren?
  • Waarom vinden wij het belangrijk om skillsgericht te werven, werken en leren?
  • Hoe willen we het skillsgericht werven, werken en leren integreren in onze missie en visie?
  • Hoe kunnen we de huidige missie en visie van de organisatie aan laten sluiten op skillsgericht werven, werken en leren?

Stellingen

Deze stellingen komen onder andere vanuit de skills scan.

  • De organisatie kent een visie waarin skillsgericht werven, werken en leren is opgenomen.
  • De visie sluit aan bij de behoefte die leeft bij de medewerkers.
  • De organisatie gelooft dat skillsgericht werken de werkbeleving van medewerkers zal verbeteren.
  • De organisatie baseert beslissingen op basis van de aanwezige skills en het potentieel van medewerkers.
  • De organisatie kent een strategische personeelsplanning.
  • De organisatie heeft een opleidings- en ontwikkelbeleid (ontwikkelgesprekken, ontwikkelbudget, mobiliteit, functiehuis).

Van vragen naar werkvorm: aan de slag met missie en visie

Hieronder vind je een aantal werkvormen om de basisvragen en stellingen te vertalen naar een reflectie op missie en visie van de organisatie, met skills als uitgangspunt.

Start met een gezamenlijke reflectie op de basisvragen en stellingen
Organiseer een sessie met collega’s waarin jullie gezamenlijk de basisvragen beantwoorden en de stellingen bespreken.

Gebruik deze reflectie om zicht te krijgen op de huidige positie van de organisatie ten opzichte van skillsgericht werven, werken en leren. Dit legt de basis voor een gedeeld begrip en vormt input voor het aanscherpen van de visie.

Ga met elkaar verder in gesprek over:

  • Wat betekent onze visie voor ons dagelijks werk?
  • In hoeverre draagt de huidige visie bij aan skillsgericht werven, werken en leren?
  • Waarin zou de visie kunnen worden aangescherpt zodat het skillsgericht werven, werken en leren stimuleert?

Organiseer een interactieve missie- en visiesessie met een skillsbril op
Faciliteer een laagdrempelige bijeenkomst waarin collega’s uit verschillende lagen van de organisatie samen nadenken over de visie. Koppel dit aan bovenstaande basisvragen en stellingen.

Ondersteun het gesprek met interactieve werkvormen zoals:

  • Een stellingenspel, gebaseerd op de eerder genoemde stellingen.
  • Werken met persona’s: wat betekent de visie voor een praktijkvoorbeeld van een collega of nieuwe medewerker?
  • Praktijkvoorbeelden die skillsgericht werken tastbaar maken vanuit de visie en/of missie.

 – – – – – – – – –

Disclaimer

Het Skills kompas en de bijbehorende elementen en hulpmiddelen zijn ontwikkeld door WZW. En dienen als leidraad voor organisaties die aan de slag willen met skillsgericht werven, werken en leren. Hoewel we zorgvuldig te werk gaan, kunnen er geen rechten worden ontleend aan de inhoud. WZW is auteur van het Skills kompas en de bijbehorende elementen en hulpmiddelen en is daarmee beheerder van de meest actuele versie. Enkel het Skills kompas op de website www.wzw.nl is betrouwbaar.

Het is niet toegestaan om (delen van) het Skills kompas of de bijbehorende elementen of hulpmiddelen zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van WZW te kopiëren, reproduceren of commercieel te exploiteren.

Neem voor actuele inzichten, ondersteuning en advies contact met ons op.

Onze leden

Zorgcentrum Anker Logo
Onze Huisartsen
Sint Maartenskliniek
Iriszorg
Stichting Malderburch
ROC rivor
Actief Zorg
Zorgburo De Liemers
Provincie Gelderland
Health ~ Holland
Maatman Zorggroep
Stichting de Rozelaar
Driestroom
Zorg Plus
Gemeente Arnhem
Norschoten
ROC Nijmegen
's Heeren Loo
Fokus
Acare Thuiszorg
NEO Huisartsenzorg
JADOS
Prisma
Sterker Sociaal Werk