Geplaatst op 30 november 2021 17:44

Santé Partners en Vilente delen ervaringen met tmrrw

De zorg schreeuwt om mensen, het is echt een van de mooiste branches om in te werken, dat moet je laten voelen en voor het voetlicht brengen. De kracht van video draagt hieraan bij. Het belangrijkste kapitaal van de organisatie breng je in beeld en bied je een podium, met hun eigen authentieke boodschap.’ – Priscilla Klip, Santé Partners

Tmrrw
In december 2021 ondertekende WZW met zes (regionale) partners een samenwerkingsovereenkomst met start-up tmrrw. Tmrrw ontwikkelt een app waarmee jongeren zich vanaf de bank kunnen oriënteren op studies en beroepen, van alle niveaus en sectoren. De app draagt bij aan de realistische beeldvorming voor iedereen die zich oriënteert op leren en werken in Zorg en Welzijn. Een innovatieve stap op het gebied van jongerenvoorlichting en aansluitend op de wens van onze leden om jongeren in een vroeg stadium te bereiken en te enthousiasmeren voor Zorg en Welzijn.

Het duurzaam werven concept
Werkgevers erkennen het belang van goede voorlichting en het investeren in het talent van morgen, maar waren ook op zoek naar hoe tmrrw hen kon ondersteunen bij het vinden van huidig talent. Naar aanleiding van deze wens heeft tmrrw zich naast de oriëntatie app ook toegelegd op het maken van korte vacaturevideo’s, die werkgevers in kunnen zetten voor hun eigen branding en werving. Met Duurzaam Werven zorg je voor talent, nu en in de toekomst.

Zij gingen je voor
De eerste werkgevers binnen Zorg en Welzijn zijn de samenwerking met tmrrw aangegaan. Wat zijn hun eerste ervaringen? We spraken hierover met Mark Leppink en Robert Prins, werkzaam bij Vilente, en Priscilla Klip en Karin Kramer, werkzaam bij Santé Partners.


Waarom hebben jullie gekozen voor een samenwerking met tmrrw?
Mark en Robert: Wij proberen voor onze werving diverse middelen en kanalen te gebruiken, zodat we alle potentiële nieuwe collega’s kunnen bereiken. Daarnaast zien we het als onze bredere maatschappelijke verantwoordelijkheid jongeren én ouderen te interesseren voor het werken in de zorg. De korte filmpjes en de tmrrw app werken hier op een heel aansprekende manier in mee. 

Priscilla en Karin: Wij geloven echt in de toegevoegde waarde van videocontent. Dit spreekt veel meer tot de verbeelding dan een platte tekst.

Wat is de toegevoegde waarde van de tmrrw app en het duurzaam werven concept?
Mark en Robert: De app werkt mee aan het enthousiasmeren van mensen voor werken in de zorg. Dat betekent niet dat er daardoor morgen opeens tientallen nieuwe medewerkers solliciteren bij Vilente, maar op de langere termijn zal het zeker een positief effect hebben. Daarnaast werken de filmpjes mee in het aanspreken van potentiële nieuwe collega’s. De ene persoon kijkt nou eenmaal liever een paar korte filmpjes dan dat hij of zij een tekst door moet lezen.  

Priscilla en Karin: Bovendien werk je aan het vergroten van je naamsbekendheid en biedt het kansen om het imago van de (ouderen)zorg te verbeteren. Door het inzetten van video’s, zowel in de oriëntatieapp als in de eigen werving, kun je meer bekendheid geven aan het beroep en heb je de kans om te laten zien hoe veelzijdig, dynamisch en betekenisvol het werk in Zorg en Welzijn is.

Wat zijn de eerste opbrengsten?
Priscilla en Karin: De eerste cijfers zijn veelbelovend. We zien dat de filmpjes goed bekeken en vaak ook uitgekeken worden en mensen ook daadwerkelijk doorklikken naar de landingspagina op de website. De filmpjes hebben dus een hoge click-through rate.  Die ligt veel hoger dan de click-through rate vanuit vacatureteksten. We krijgen ook inzicht in welke vragen goed bekeken worden. Dit geeft ons weer inzicht in wat kandidaten graag willen weten over de functie.

Mark en Robert: Op dit moment hebben we nog geen concrete cijfers beschikbaar of directe sollicitaties, maar aan alle positieve reacties en de zichtbaarheid op onze social media merken we dat het wel meerwaarde heeft. 

Wat zijn de belangrijkste inzichten die je tot nu toe hebt opgedaan?
Priscilla en Karin: Door het inzetten van (vacature)video’s geef je je een collega’s een gezicht, waarmee je Santé Partners ook een gezicht geeft. De trots van collega’s werkt echt aanstekelijk. Vanuit hun authentieke ik, beantwoorden collega’s vragen. Zij werken namelijk zonder script en doen hún verhaal. Het vertellen van die verhalen is enorm krachtig. Daarnaast is het een meerwaarde dat tmrrw handelt vanuit het belang van de doelgroep.

Mark en Robert: Op het moment dat jongeren kunnen kiezen, kijken ze liever een filmpje dan dat ze tekst lezen. De filmpjes en de tmrrw app voorzien hier op een mooie manier in. 

Priscilla en Karin: Wel viel het ons op dat de video’s ‘statisch’ zijn. Dat wil zeggen, je ziet alleen de collega in beeld. Niet de handeling of een activiteit. Deze feedback hebben we aan tmrrw teruggeven. Ze hebben onze feedback ter harte genomen, want een doorontwikkeling is dat ze nu ook handelingen en activiteiten in beeld gaan brengen. We gaan nu ook specialistisch- en technisch verpleegkundigen in beeld brengen en ook voor welzijn gaan we vacaturevideo’s inzetten.

Welke tips wil je andere werkgevers meegeven die een samenwerking overwegen?
Robert en Mark: We raden een samenwerking aan, omdat het voor jou als werkgever een minimale inspanning vraagt met een grote meerwaarde als opbrengst. Handig is vooraf te bepalen op welke functies je je gaat focussen. Bijvoorbeeld op de twee of drie meest lastig in te vullen functies. En pols alvast of er medewerkers zijn die enthousiast kunnen vertellen over hun functie!

Wil je meer informatie over tmrrw? Neem dan contact op met Jennifer de Boer, via e-mail j.deboer@wzw.nl of bel 06-82834708.