Geplaatst op 30 oktober 2018 09:23

‘Nu is er vaker tijd om even naar buiten te gaan’

Zorgpersoneel vinden is niet eenvoudig, ook al heeft het kabinet er geld voor uitgetrokken. Waar het lukt, is het een uitkomst, vinden zorgmedewerkers. Maar ook technische snufjes kunnen de zorg verbeteren.

Zorgmedewerkers vinden en vasthouden is niet eenvoudig. Medewerkers stappen snel over van de ene zorgorganisatie naar de andere. Door de overspannen arbeidsmarkt kan dat. Ook voelen jonge mensen zich lang niet altijd welkom bij een instelling, doordat ze gelijk met een hoge werkdruk of overspannen collega’s worden geconfronteerd.

Volgens Margreeth Kasper de Kroon, woordvoerder van brancheorganisatie ActiZ, kerngroep Wonen en Zorg, moet iedereen een warm welkom krijgen in de zorg. ,,We proberen goed te zijn voor onze werknemers en ze te stimuleren om opleidingen te volgen. Ook kunnen we tegenwoordig grotere contracten aanbieden aan nieuwe, jonge mensen.”

‘Billen wassen’
Margreeth Kasper de Kroon, woordvoerder van brancheorganisatie ActiZ, woordvoerder van brancheorganisatie ActiZ. De ouderenzorg heeft nog steeds het imago van ‘billen wassen’. Volgens Kasper de Kroon, zelf zorgbestuurder, is dat jammer. ,,Het is zo veel meer.’’ Ze vindt het creëren van goede ouderenzorg een maatschappelijk vraagstuk, gezien de groeiende groep kwetsbare ouderen vanwege de vergrijzing. ,,Hoe gaan we om met onze senioren in de toekomst?’’

In de publicatie ‘Aan het werk in het verpleeghuis’, die vandaag verschijnt, vertellen werknemers hoe de extra zorggelden zich vertalen op de werkvloer. Zo ziet Geke Tempert – vrijwilligerscoördinator, coördinator welzijn en activering en thuisbegeleider – dat binnen haar team bewust is gekozen voor de inzet van extra helpenden. ,,Zodat de rest van het team niet zo hoeft te vliegen en op de klok hoeft te kijken en er meer ruimte is om aandacht te besteden aan het welzijn van de bewoners’’, aldus Tempert. ,,Er is ook minder druk op de vrijwilligers. Zij kunnen weer echt de kers op de taart zijn.’’

‘Geschenk uit de hemel’
Gz-psycholoog Roeline Biemond werkt met mensen met korsakov en alcoholgerelateerde hersenschade. Ook zij ziet verbetering in de bezetting en kwaliteit van zorg. ,,We hebben sinds kort per team een regieverpleegkundige. Ik zie dat als een geschenk uit de hemel. Zo kunnen we zaken beter op elkaar afstemmen.”

Meer personeel heeft ook andere voordelen. ,,We zaten heel krap, nu is er vaker tijd om met iemand naar buiten te gaan.’’ Zowel Tempert als Biemond constateert dat technische snufjes kunnen bijdragen aan betere zorg. ,,Zo loopt er nu een pilot met een kook-app, waarmee cliënten stap voor stap zelf een maaltijd bereiden’’, vertelt Biemond. ,,Andere apps assisteren bij dagelijkse taken zoals tandenpoetsen of kleding opvouwen.’’

Tempert spreekt van ‘mooie ontwikkelingen die allemaal bijdragen aan de kwaliteit van zorg’. ,,Paro de robotzeehond voor mensen met dementie, een elektronisch cliëntendossier. Het bewijst zijn waarde.’’

Bron: De Gelderlander